...klik eik..

Tuesday, August 31, 2010

~10 Ramadan Yang Tinggal~

Salam Ramadan...

Slmt tgh ari, arini aku terlepas sahur, sedih btol, x smpt minum air seteguk pun. Nak wat cener, x pa la.. itulah tujuannya puasa, menghadapi segala dugaan dan cabaran dgn redha dan ikhlas.. cuaca arini sgt baik.. aku basuh sume baju, esok dh nk pulang ke kampung halaman.. x sabarnya nk balik.. tp x terlepas dr tanggungjwb.. byk lg kejaku ini.. kena siapkan fyp thesis sblm 5 ari bulan.. asignment HACCP, asignment KMN.. hmm.. ap lagi ek.. mmg setiap ari kita x terlps dr tanggungjwb.. kalo tidak ap guna kita hidup kalo stakat nk mkn minum ja.. btol x???

kdg2 terpkr jgk.. nape byk sgt keja nie.. serentak plak tue datang.. rasa sesak sgt.. tp bila sume keja siap.. dh settle.. terasa kosong la plak.. tertanya2, nape la x da keja nk wat nie... boringnya.. aaaa... sbb tue la setiap manusia mempunyai tanggungjwb.. utk berbakti kepada diri sendiri, dan org di sekeliling kita dan terutamanya kepada Tuhan yg Esa..

ap yg aku dh buat sepanjang bulan ramadan ini.. hmm... aku g taraweh tp x penuh.. sayang la.. bila solat taraweh.. aku rasa tenang sekali.. mmg la penat seharian belajar dgn asignment yg byk.. tp bila solat, itu adalah suatu rehat... slps kita berbuka tentulah kita kekenyangan.. dgn solat la kita dpt rehatkan diri.. btol x?? kalo boleh, aku nk kejar 10 ramadan terakhir ini.. malam yg diberkati Allah.. iaitu malam lailatul qadar.. yg hanya terdapt pada bulan ramadan shj.. setakat aku hidp sehingga 22 thn ini, belum penah lagi aku merasakan malam lailatul qadar..

apa pun.. setiap org pnya cara tersendiri utk menghadapi ramadan, yg penting sume mengejar redha Allah.. aku juga begitu.. tp aku tidak lari dr membuat kesilapan.. semakin aku mengerti hidup, semakin aku cenderung memikirkan kesilapanku selama ini.. aku cuba utk berubah sikit demi sedikit.. utk menjadi seorg hamba Allah yg solehah.. aku akn cuba usaha ke arah itu.. dan aku mengharapkan bantuan dr org sekelilingku spy betolkan ap yg salah pada tindakanku ini... (^_^)

Selamat menjalani ibadah puasa

No comments:

Post a Comment